Ennen 50-lukua

Jääkiekko ei ole ollut alusta asti Turun Tovereiden seuraohjelmassa, vaan se tuli seuran toimintaan mukaan hiljaisin askelin kenenkään huomaamatta ns. takaportin kautta.

Tämän kaiken pisti alulleen melkeinpä pakon sanelemana TuTon jalkapallojaosto, kun valtaosa jalkapalloa pelaavista seuran harrastajista pelasivat talvisin mieluummin jääkiekkoa kuin sen sisaruslajia jääpalloa. Tovereiden seuraohjelmassa ei tuolloin ollut jääkiekkoa ja siitä johtuen jalkapalloilijat alkoivat siirtyä sellaisiin seuroihin, joissa oli mahdollista harrastaa myös jääkiekkoa jalkapallon lisäksi.

Ote jalkapallojaoston pöytäkirjasta 29.11.1946: ”Jääkiekko olisi saatava alulleen mahdollisimman pian. Mailojen hankkimiseen päätettiin pyytää johtokunnalta lupa, mikäli niitä tulee kauppoihin.”

Vuosi pöytäkirjan kirjoituksen ajankohdasta, jalkapallojaosto kävi kiivaan keskustelun jääpallon lopettamisesta kokonaan seuran toiminnassa ja tilalle otettaisiin pelkästään jääkiekko. Molempia lajeja päätettiin jatkaa, mutta melko nopeasti jääpallotoiminta kuihtui kokonaan pois.

Turun Tovereiden jääkiekkotoiminta alkoi näyttää valoisammalta ja siihen alettiinkin panostaa hieman enemmän 50-luvulla.

Jaa eteenpäin: