Mestis-kausi 2017-2018 on vasta alkutekijöissään, mutta TUTO Hockey rikkoo siitä huolimatta ennätyksiään. Alkaneelle kaudelle TUTO on myynyt ennätyksellisen paljon kuluttajakausikortteja, jonka lisäksi yrityspuolella on havaittavissa positiivista muutosta.
Pitkän työn tulos
Kannattajakunnastamme löytyy tällä hetkellä yli 600 korttia. Lukema koostuu 160 kausikortitsta ja noin 450 TUTO-kortista. Määrä on ilahduttavan suuri, sillä viime kaudella Marli Areenalta löytyi hieman reilu 300 kausikorttitarralla varustettua istuinta. Korttien nousevasta lukemasta on helppo päätellä, että tälle kaudelle paluun tehneelle TUTO-kortille on selkeästi ollut tilausta turkulaisen jääkiekkoyhteisön keskuudessa.
Kuluttajien lisäksi myös yrityspuolella on havaittavissa muutosta, sillä yritykset ovat yhä enenevissä määrin siirtyneet perinteisistä kausikorteista voucher-lippuihin. TUTO Hockeyn toimitusjohtaja Dani Aavisen mukaan kuluttaja- ja yrityspuolella tapahtunut positiivinen muutos ei ole sattumaa tai yhdessä yössä tapahtunutta, vaan kovan ja pitkäjänteisen työn tulos.
”Se kertoo siitä, että meidän monen vuoden työ alkaa tuottaa tuloksia. Tavoitteenamme on ollut löytää henkilölle tai yritykselle parhaiten soveltuva ratkaisu. Ei ole järkeä myydä yritykselle kausikortteja, jos tiedetään, että he käyvät ottelussa neljä kertaa vuodessa. Mieluummin myydään pinollinen voucher-lippuja, jolloin noihin neljään peliin pääsee isompi ryhmä paikalle ja lippujen käyttöaste paranee.”
Yksi vähemmän huomioitu seuraus tästä on Aavisen mukaan se, että hallissa kuulutettava yleisömäärä on jatkuvasti lähempänä totuutta. Mestiksen yleisten ohjeiden mukaisesti kaikki kausikortit tulee laskea mukaan yleisömäärään, sillä ne ovat myytyjä paikkoja. Kun kausikorttilainen ei saavukaan matsiin, syntyy niin sanottu haamukatsoja; eli katsoja joka on mukana yleisömäärässä, muttei varsinaisesti läsnä hallilla.
”Tämän kehityksen myötä olemme päässeet yhä lähemmäs sitä tilannetta, että Marli Areenalla ilmoitettava yleisömäärä on sama kuin sisällä oleva yleisömäärä. ”Haamukatsojia” on siis yhä vähemmän.”
Aavinen lisää, että haamukatsojien poistumisen myötä yleisömäärät saattavat vaikuttaa aiempaa pienemmiltä.
”Toisaalta tämä kehitys peilautuu siihen, että yleisömäärämme ovat alkukaudesta olleet hieman aiempia kausia pienempiä, vaikka todellisuudessa hallissa on ollut suunnilleen sama määrä katsojia kuin aiemminkin.”
Painettujen korttien määrä yli 1200
TUTO Hockey on tällä kaudella ollut näkyvästi mukana hyväntekeväisyystyössä, muun muassa Hope ry:n ja Turun Seudun TST ry:n kautta. TUTO on kumppaniverkostonsa mahdollistamana jakanut TUTO-kortteja hyväntekeväisyyteen, jonka lisäksi kortteja on jaettu myös seuran omille junioreille. Kun kuluttajapuolen TUTO-kortteihin lasketaan mukaan juniori- ja hyväntekeväisyyskortit, nousee painettujen korttien määrä yli 1200.
Kun TUTO-kortti uudelleenlanseerattiin kuluvan vuoden keväällä, korosti Aavinen sitä, että TUTO jääkiekko kuuluu kaikille. TUTO-korttien runsaan määrän myötä tämä tavoite on askel kerrallaan täyttymässä, kuten on myös Marli Areena.
Osallistu sinäkin ennätystalkoisiin ja hanki oma TUTO-korttisi TÄSTÄ! Tehdään tästä kaudesta yhdessä kaupungin värikkäin ja luodaan Marli Areenasta koko Mestiksen hankalin paikka pelata.